TP IŠ NE ES ŠALIES EKSPERTIZĖS ATMINTINĖ
Nuo 2020 m. rugsėjo 5 dienos įsigaliojo naujas teisės aktas, nustatantis techninius reikalavimus transporto priemonėms, įvežamoms iš ne ES šalių. Toliau pateikiama ne visa, o dažniausiai reikalinga, su šia technine ekspertize susijusi informacija.
|
1. Transporto priemonė turi būti visiškai sukomplektuota, techniškai tvarkinga ir parengta eksploatuoti.
2. Transporto priemonė ir jos dokumentai turi būti priimtini registracijai VĮ „Regitra”. Kitaip tariant, trūksta tik techninės ekspertizės pažymos ir galiojančios privalomosios techninės apžiūros.
3. Prie transporto priemonės turi būti pritvirtinta identifikavimo lentelė.
4. M1 ir N1 klasės transporto priemonėms turi būti atliktas ratų ir ratų ašių išdėstymo (ratų suvedimo, ratų išvirtimo ir rato ašies išilginio posvyrio) parametrų patikrinimas, dar vadinamas „ratų geometrija”. Ratų geometrijos matavimą ir reguliavimą galima atlikti pas mus. Paprastai tokios paslaugos kaina - 70 eur su PVM. Matavimas gali būti atliekamas ir automobilių remontą atliekančiose įmonėse, tačiau, siekiant užtikrinti šių parametrų patikrinimo kokybę, toks patikrinimas gali būti atliekamas įmonėse, su kuria bendradarbiauja UAB „Ekspertizė”. Dėl šios priežasties verta pasitarti dėl matavimus atliekančios įmonės pasirinkimo dar prieš atliekant matavimus. Jei transporto priemonė atitinka jos gamintojo nustatytus parametrus, įmonė išduos užsakovui atitiktį patvirtinančią dokumentaciją (įvertinimą atlikusios įmonės pažymą ir matavimo protokolą). Šią dokumentaciją reikės pateikti ekspertui.
5. Ekspertizei transporto priemonė pateikiama su užpildytu degalų baku. Ekspertizės metu bus atliekamas svėrimas.
6. Transporto priemonės spidometro skalė turi pateikti informaciją bent kilometrais per valandą.
7. Transporto priemonėje turi būti visi privalomi apšvietimo ir šviesos signalizacijos įtaisai (sąrašas M1 klasės transporto priemonei bendruoju atveju):
2. Transporto priemonė ir jos dokumentai turi būti priimtini registracijai VĮ „Regitra”. Kitaip tariant, trūksta tik techninės ekspertizės pažymos ir galiojančios privalomosios techninės apžiūros.
3. Prie transporto priemonės turi būti pritvirtinta identifikavimo lentelė.
4. M1 ir N1 klasės transporto priemonėms turi būti atliktas ratų ir ratų ašių išdėstymo (ratų suvedimo, ratų išvirtimo ir rato ašies išilginio posvyrio) parametrų patikrinimas, dar vadinamas „ratų geometrija”. Ratų geometrijos matavimą ir reguliavimą galima atlikti pas mus. Paprastai tokios paslaugos kaina - 70 eur su PVM. Matavimas gali būti atliekamas ir automobilių remontą atliekančiose įmonėse, tačiau, siekiant užtikrinti šių parametrų patikrinimo kokybę, toks patikrinimas gali būti atliekamas įmonėse, su kuria bendradarbiauja UAB „Ekspertizė”. Dėl šios priežasties verta pasitarti dėl matavimus atliekančios įmonės pasirinkimo dar prieš atliekant matavimus. Jei transporto priemonė atitinka jos gamintojo nustatytus parametrus, įmonė išduos užsakovui atitiktį patvirtinančią dokumentaciją (įvertinimą atlikusios įmonės pažymą ir matavimo protokolą). Šią dokumentaciją reikės pateikti ekspertui.
5. Ekspertizei transporto priemonė pateikiama su užpildytu degalų baku. Ekspertizės metu bus atliekamas svėrimas.
6. Transporto priemonės spidometro skalė turi pateikti informaciją bent kilometrais per valandą.
7. Transporto priemonėje turi būti visi privalomi apšvietimo ir šviesos signalizacijos įtaisai (sąrašas M1 klasės transporto priemonei bendruoju atveju):
|
8. Išsamūs automobilių (M ir N kategorijų transport priemonių) žibintų pagrindinių savybių, išdėstymo ir veikimo reikalavimai pateikti Jungtinių Tautų Europos ekonominės komisijos (JT EEK) taisyklėje Nr. 48. Šiuo metu galiojančią redakciją galite rasti čia.
Analogiški reikalavimai nustatyti ir L kategorijos transport priemonėms. Pateikiame nuorodas į JT EEK taisyklę Nr. 53 (L3 klasė - motociklai) ir JT EEK taisyklę Nr. 74 (L1 klasė - mopedai).
Paprsatai automobiliuose iš ne ES šalių nėra įrengtas galinis rūko žibintas, todėl jį reikia įrengti papildomai. Atsižvelgiant į pasitaikančią problematiką, siūlome atkreipti dėmesį į tai, jog toks žibintas turi būti sertifikuotas, pritvirtintas tinkamoje vietoje, ir tinkamai prijungtas. Dažniausiai pasitaiko problemų su šio žibinto valdikliu. Trumpai tariant, valdiklis turi būti įrengtas vairuotojui pasiekiamoje ir matomoje vietoje, turi turėti geltonos spalvos kontrolinę lemputę (jei jos nėra prietaisų skydelyje) bei žibintas turi tinkamai įsijungti ir išsijungti (pvz., rūko žibintui esant įjungtam, išjungus visas automobilio šviesas ir šis turi išsijungti. Vėl įjungus automobilio artimąsias šviesas, rūko žibintas neturi įsijungti automatiškai žr. JT EEK Taisyklės Nr. 48 6.11.7. p.).
9. Draudžiama naudoti transporto priemonės gamintojo nenumatytus šviesos šaltinius. Pavyzdžiui, negalima naudoti šviesos diodų (LED) šviesos šaltinių, įdedant juos į žibinte kaitrinei lempai numatytą cokolį. Tuo tarpu, sertifikuoti transporto priemonei skirti žibintai, pagaminti juose naudojant šviesos diodo technologiją (šviesos diodai sumontuoti gaminant žibintą) yra tinkami naudoti.
10. Transporto priemonių padangų dydis, greičio ir apkrovos indeksai turi atitikti transporto priemonės gamintojo numatytus parametrus.
11. Ekspertizės užsakovas yra įpareigotas pateikti dokumentą, įrodantį transporto priemonės atitiktį jos pirmosios registracijos metu ES arba JAV galiojusiems ekologijos reikalavimams. Esant galimybei, padėsime rasti šį dokumentą. Yra daug skirtingų situacijų, tačiau dažniausiai ekspertizei pateikiamos transporto priemonės iš JAV. Siekiant išvengti nesusipratimų ir neapkrauti užsakovų papildomais rūpesčiais, užsakovui siūlome pasirūpinti, jog būtų išsaugota transporto priemonės emisijos informacijos lentelė (lipdukas, fizinis arba nufotografuotas). Ši lentelė nėra atitikį įrodantis dokumentas, todėl nėra privaloma ekspertizės atlikimui, tačiau ten nurodyta informacija ekspertui padės surasti reikalingą dokumentą.
Analogiški reikalavimai nustatyti ir L kategorijos transport priemonėms. Pateikiame nuorodas į JT EEK taisyklę Nr. 53 (L3 klasė - motociklai) ir JT EEK taisyklę Nr. 74 (L1 klasė - mopedai).
Paprsatai automobiliuose iš ne ES šalių nėra įrengtas galinis rūko žibintas, todėl jį reikia įrengti papildomai. Atsižvelgiant į pasitaikančią problematiką, siūlome atkreipti dėmesį į tai, jog toks žibintas turi būti sertifikuotas, pritvirtintas tinkamoje vietoje, ir tinkamai prijungtas. Dažniausiai pasitaiko problemų su šio žibinto valdikliu. Trumpai tariant, valdiklis turi būti įrengtas vairuotojui pasiekiamoje ir matomoje vietoje, turi turėti geltonos spalvos kontrolinę lemputę (jei jos nėra prietaisų skydelyje) bei žibintas turi tinkamai įsijungti ir išsijungti (pvz., rūko žibintui esant įjungtam, išjungus visas automobilio šviesas ir šis turi išsijungti. Vėl įjungus automobilio artimąsias šviesas, rūko žibintas neturi įsijungti automatiškai žr. JT EEK Taisyklės Nr. 48 6.11.7. p.).
9. Draudžiama naudoti transporto priemonės gamintojo nenumatytus šviesos šaltinius. Pavyzdžiui, negalima naudoti šviesos diodų (LED) šviesos šaltinių, įdedant juos į žibinte kaitrinei lempai numatytą cokolį. Tuo tarpu, sertifikuoti transporto priemonei skirti žibintai, pagaminti juose naudojant šviesos diodo technologiją (šviesos diodai sumontuoti gaminant žibintą) yra tinkami naudoti.
10. Transporto priemonių padangų dydis, greičio ir apkrovos indeksai turi atitikti transporto priemonės gamintojo numatytus parametrus.
11. Ekspertizės užsakovas yra įpareigotas pateikti dokumentą, įrodantį transporto priemonės atitiktį jos pirmosios registracijos metu ES arba JAV galiojusiems ekologijos reikalavimams. Esant galimybei, padėsime rasti šį dokumentą. Yra daug skirtingų situacijų, tačiau dažniausiai ekspertizei pateikiamos transporto priemonės iš JAV. Siekiant išvengti nesusipratimų ir neapkrauti užsakovų papildomais rūpesčiais, užsakovui siūlome pasirūpinti, jog būtų išsaugota transporto priemonės emisijos informacijos lentelė (lipdukas, fizinis arba nufotografuotas). Ši lentelė nėra atitikį įrodantis dokumentas, todėl nėra privaloma ekspertizės atlikimui, tačiau ten nurodyta informacija ekspertui padės surasti reikalingą dokumentą.
Ekspertizės atlikimas vis dar įmanomas ir neturint lentelės informacijos, tačiau užtrunka ilgiau (dėl to gali kilti paslaugos kainą) ir lieka tikimybė, jog ekspertas neturės galimybės surasti dokumento, įrodančio automobilio atitiktį ekologiniams reikalavimams. Kiekviena tokia situacija sprendžiama individualiai.
veiksmų seka trumpai:
Toliau pateikiama tipinė veiksmų seka, siekiant įregistruoti naudotą automobilį (M1 ir N1 klasių transporto priemonės) ar motociklą (L kategorijos transporto priemonę):
- Apmokami su importu susiję mokesčiai;
- Transporto priemonė paruošiama ekspertizei, pvz.: Įrengiami trūkstami žibintai, keičiami reikalavimų neatitinkantys žibintai, atliekamas automobilio techninis aptarnavimas (transporto priemonė parengiama techninei apžiūrai).
- Užsiregistruojama techninės ekspertizės atlikimui. Registracija galima telefonu +370 653 35700 arba internetu interneto svetainėje www.autoekspertize.lt. Registracijos metu bus reikalinga nurodyti paslaugos (techninės ekspertizės atlikimo) užsakovo kontaktinius duomenis, transporto priemonės identifikavimo numerį, markę, modelį, pirmosios registracijos / pagaminimo datą / modelio metus (priklauso nuo individualaus atvejo), degalų rūšį.
- Atvykus į ekspertizę, pas mus automobiliui atliekamas ratų ir ratų ašių išdėstymo atitikties transporto priemonės gamintojo nustatytiems reikalavimams patikrinimas (ratų geometrijos matavimas). Matavimą galima atlikti ir kitose automobilių remonto įmonėse, su kuriomis bendradarbiauja UAB „Ekspertizė”. Tokiu atveju, Iš matavimą atliekančios įmonės gaunama atitiktį patvirtinanti pažyma ir matavimo protokolas. Ratų geometrijos matavimas gali būti atliekamas tik tuomet, kai automobilis yra techniškai tvarkingas. Motociklams šis matavimams nereikalingas.
- Su paslaugos užsakovu yra pasirašoma techninės ekspertizės atlikimo sutartis. Užsakovas nebūtinai yra transporto priemonės savininkas. Ekspertizių įmonei pateikiami transporto priemonės dokumentai, bei atitiktį ekologijos reikalavimams patvirtinantis dokumentas. Esant galimybei, padedame dokumentą surasti.
- Atliekamas pateiktos transporto priemonės įvertinimas nustatytiems reikalavimams. Užsakovui išduodama techninės ekspertizės pažyma.
- Transporto priemonė apdraudžiama privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Transporto priemonę galima apdrausti ir anksčiau.
- Transporto priemonė pateikiama eilinei techninei apžiūrai.
- Transporto priemonė įregistruojama transporto priemonių registre VĮ „Regitra” nustatyta tvarka.