Išmetamųjų teršalų norma teisingam kelių mokesčio administravimui
Nuo 2024-01-01 įsigaliojus naujai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo redakcijai, pasikeitė kelių naudotojo mokesčio tarifai. Nuo šiol už naudojimąsi keliais mokama suma ženkliai skiriasi priklausomai nuo to, kokią išmetamųjų teršalų normą atitinka valdoma transporto priemonė. Remiantis LAKD skelbiama informacija, transporto priemonėms, kurių registracijos liudijime nėra nurodyta išmetamųjų teršalų norma, bus taikomas maksimalus tarifas.
Iš esmės skelbiama, kad jei registracijos liudijime nenurodyta išmetamųjų teršalų norma, kelių mokestis mokamas pagal tarifą, taikomą taršiausioms transporto priemonėms (nutarimo priede pateiktos lentelės eilutė „Euro 0”).
Išmetamųjų teršalų norma transporto priemonės registracijos liudijime nurodoma eilutėje „V.9”. Jei ši eilutė registracijos liudijime nėra užpildyta, tai padaryti galite techninės ekspertizės metu.
Verta pastebėti, kad informacija eilutėje, priklausomai nuo įvairių aplinkybių skirtinguose registracijos liudijimuose yra pateikta skirtingai. Iš esmės išmetamųjų teršalų norma yra pateikiama nurodant reikalavimams nustatyti taikomo pagrindinio teisės akto ir naujausio iš dalies keičiančio teisės akto numerį. |
Pavyzdyje matomos transporto priemonės registracijos liudijimo „V.9” eilutė nurodo, jog ši transporto priemonė atitinka reikalavimus, nustatytus Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2005/55/EB, su pakeitimais atliktais Komisijos direktyva 2008/74/EB. Ši teisės akto redakcija yra nuoroda į teršalų normą, kuri praktikoje vadinama „Euro V”. Šalia nurodyta raidė „K” reiškia konkrečią šios normos redakciją (taršos normos skirstomos ne tik į „Euro 1 - 6” lengviesiems automobiliams, „Euro I - VI” sunkvežimiams ir autobusams, bet ir į dar smulkesnes dalis).
Pavyzdyje matomas taršos normos pavyzdys yra pilnas ir tinkamas. Nors Vyriausybės nutarimas skirsto tarifą pagal konkrečias normas nuo 0 iki 6 (kur 0 - tai automobiliai neatitinkantys nei vienos iš 6 numatytų normų), Europos sąjungos teisės aktuose, kuriais nustatomi su tarša susiję transporto priemonių reikalavimai, terminą „Euro” lengviesiems automobiliams oficialiai pradėta naudoti nuo „Euro 5”, o sunkiajam transportui - nuo „Euro VI”. Todėl nereiktų nustebti, jei „Euro 4” normą atitinkančio lengvojo automobilio ir atitinkamai „Euro V” normą atitinkančio sunkvežimio registracijos liudijimuose nebus nurodytas terminas „Euro” - jis ten būti ir neprivalo.
Dėl įvairių, daugiausia techninių aplinkybių, su kuriomis susiduria transporto priemonių kelių naudotojo mokestį administruojančios sistemos, baudas už neva netinkamai apmokėtą kelių naudotojo mokestį gali gauti ir tų transporto priemonių valdytojai, už kurias rinkliava apmokėta teisingai. Tarkim, transporto priemonės registracijos liudijime, V.9 eilutėje yra nurodyta norma „2005/55*200774K” (kuri suprantama kaip Euro V). Transporto priemonės naudotojas įsigijo kelių naudotojo mokesčio vinjetę pagal eilutę „Euro 5”, tačiau dėl sistemos subtilybių vis tiek gali būti skirta bauda (V.9 eilutėje nebuvo žodžių „EURO X”. Tokią situaciją nesunkiai pavyks išspręsti su baudą skyrusia institucija ir baudą pavyks anuliuoti, tačiau šį nesusipratimą valdytojui teks administruoti, patiriant darbo sąnaudas. Siekiant tokios situacijos išvengti galima, tačiau nebūtina, atlikti techninę ekspertizę, kurios tikslas užpildyti registracijos liudijimo „V.9” eilutę, papildant ją normos pavadinimu „Euro X”, kur raidė X simbolizuoja konkrečią normą pagal atitinkamą automobilį.
Pavyzdyje matomas taršos normos pavyzdys yra pilnas ir tinkamas. Nors Vyriausybės nutarimas skirsto tarifą pagal konkrečias normas nuo 0 iki 6 (kur 0 - tai automobiliai neatitinkantys nei vienos iš 6 numatytų normų), Europos sąjungos teisės aktuose, kuriais nustatomi su tarša susiję transporto priemonių reikalavimai, terminą „Euro” lengviesiems automobiliams oficialiai pradėta naudoti nuo „Euro 5”, o sunkiajam transportui - nuo „Euro VI”. Todėl nereiktų nustebti, jei „Euro 4” normą atitinkančio lengvojo automobilio ir atitinkamai „Euro V” normą atitinkančio sunkvežimio registracijos liudijimuose nebus nurodytas terminas „Euro” - jis ten būti ir neprivalo.
Dėl įvairių, daugiausia techninių aplinkybių, su kuriomis susiduria transporto priemonių kelių naudotojo mokestį administruojančios sistemos, baudas už neva netinkamai apmokėtą kelių naudotojo mokestį gali gauti ir tų transporto priemonių valdytojai, už kurias rinkliava apmokėta teisingai. Tarkim, transporto priemonės registracijos liudijime, V.9 eilutėje yra nurodyta norma „2005/55*200774K” (kuri suprantama kaip Euro V). Transporto priemonės naudotojas įsigijo kelių naudotojo mokesčio vinjetę pagal eilutę „Euro 5”, tačiau dėl sistemos subtilybių vis tiek gali būti skirta bauda (V.9 eilutėje nebuvo žodžių „EURO X”. Tokią situaciją nesunkiai pavyks išspręsti su baudą skyrusia institucija ir baudą pavyks anuliuoti, tačiau šį nesusipratimą valdytojui teks administruoti, patiriant darbo sąnaudas. Siekiant tokios situacijos išvengti galima, tačiau nebūtina, atlikti techninę ekspertizę, kurios tikslas užpildyti registracijos liudijimo „V.9” eilutę, papildant ją normos pavadinimu „Euro X”, kur raidė X simbolizuoja konkrečią normą pagal atitinkamą automobilį.
Techninės ekspertizės metu taršos normą (priklausomai nuo aplinkybių) galima nustatyti vieno iš šių dokumentų pagrindu:
- Transporto priemonės EB tipo patvirtinimo atitikties liudijimu (angl. certificate of conformity arba trumpiau - „COC”;
- Transporto priemonės EB tipo patvirtinimo sertifikatu dėl išmetamųjų teršalų.
veiksmų seka trumpai:
Toliau pateikiama tipinė veiksmų seka, siekiant nustatyti transporto priemonės išmetamųjų teršalų normą:
- Susisiekite su mumis, ir pateikite automobilio registracijos liudijimo bei automobilio identifikavimo lentelės nuotraukas;
- Patikrinsime poreikį atlikti techninę ekspertizę. Jei ji reikalinga aptarsime susijusias detales.
- Esant poreikiui, susisieksime su automobilio gamintojo įgaliotais atstovais ir padėsime Jums gauti reikalingus dokumentus;
- Automobilis pristatomas techninei ekspertizei. Paprastai automobilio apžiūra trunka 0,5 - 1 val. Vėliau vyksta darbas su dokumentais. Bendra automobilio techninės ekspertizės trukmė priklauso nuo faktinių aplinkybių. Turint visus reikalingus dokumentus tikėtina, kad procedūrą galima atlikti per dieną;
- Po techninės ekspertizės yra išduodama techninės ekspertizės pažyma. Su šiuo dokumentu automobilio savininkas vyksta į VĮ „Regitra”, kuri pažymos pagrindu keičia įrašus transporto priemonės registracijos liudijime.